اگر به نمونه‌های اجراشده در شرکت‌های بزرگ توجه کنید، به نظر بودجه زیادی برای برند سازی خود نیاز خواهید‌داشت. ولی خوش‌بختانه به عنوان کسی که با بسیاری از شرکت‌های بزرگ کار کرده، مشتری‌های خودم را تشویق به یافتن را‌ه‌های خلاقانه  می‌کنم که بتوانند بودجه‌‌ای که برای  برند سازی خود در نظر گرفته‌اند فارغ از مقدار آن، به بهترین نحو سرمایه‌گذاری کرده و نتیجه مطلوب بگیرند. اولین چیزی که باید در نظر داشت این است که برند‌ سازی، بازاریابی نیست.

برند سازی در برابر بازاریابی:

بسیاری از اشخاص دقیقا نمی‌دانند برند‌سازی چیست و آن را با بازاریابی و یا تبلیغات اشتباه می‌گیرند. البته که این دو بحث در نقاطی با هم هم‌پوشانی دارند ولی از هم متمایز هستند. بازاریابی و تبلیغات مجموعه اقداماتی هستند که در جهت ایجاد رابطه سودمند با مشتری  و در نهایت فروش محصول یا خدمات ما به کار گرفته‌ می‌شود در حالی که مفهوم برند سازی یک مرحله عمیق‌تر شامل برخی از موارد زیر می‌شود:

  • ماموریت، چشم‌انداز و هسته ارزش‌های شما
  • نقاط منحصر به فرد شما که باعث میشود شما از رقبایتان متمایز باشید
  • تصویری که شما در ذهن مشتری خود بر جای می گذارید. اگر کسب و کار شما یک شخصیت بود، چه شخصیتی میداشت؟ جدی، خشن، شوخ، کلاسیک ؟

برند سازی هنر جلب توجه به ویژگی‌های برجسته کسب و کار شماست. اگرچه برند سازی با تبلیغات و بازاریابی متفاوت است، شما می‎بایست المان های برند خود را در تبلیغات و بازاریابی خود قرار دهید. برای مثال یک سایت فروشگاهی، ویژگی‌های مثبت و برجسته محصول شما را به نمایش می‌گذارد، اما در همان زمان لوگو شما هویت بصری یرند شما را به نمایش می‌گذارد.

تاکتیک‌های مقرون و به صرفه برای برند سازی

شرکت‌های بزرگ با بودجه بسیار زیاد در صدد ایجاد کمپین‌های برند‌سازی بلندپروازانه هستند. برای مثال مک دونالد و کوکاکولا بعضی اوقات کمپین‌های تبلیغاتی را بنا می‌کنند که حتی به ندرت در آن نامی از یک محصول به خصوص برده می‌شود. از آنجا که برند شرکت‌های کوچک آن‌چنان شناخته‌شده نیست، آنها نباید چنین کاری بکنند. با این حال می‌توان از برخی از این کمپین‌ها ایده و الهام گرفت. در اینجا برخی از بهترین استراتژی های برند سازی آمده که جیب شما را خالی نمی‌کنند!

 

شبکه‌سازی:

من متوجه شدم یکی از بهترین راه‌های ترویج نام شرکت ها در میان مردم، همان شبکه‌سازی سنتی است. این شامل پخش کاتالوگ ها و بروشور ها و شرکت در رویدادهای حضوری مرتبط با کسب و کار شماست. همچنین باید تمامی کارکنان شما در مورد برند شما اطلاعات کافی داشته‌باشند زیرا آن‌ها تصویر شرکت شما هستند.

برای برند‌ سازی از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید

کمپین‌های ارگانیک در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام از راه‌های کم‌هزینه و با ارزش برای برند‌سازی هستند. از این صفحات فقط برای ارتقای محصولات خود استفاده نکنید. نکات و ترفند‌های مفید و همچنین اخبار را به گوش مخاطبان خود برسانید. داستان برند خود را نشر دهید و بگذارید مخاطبین شما با برند شما تعامل مستمر داشته باشند. یکی از کاربردی ترین تکنیک ها این است که از بدون ترویج مستقیم محصول خود از مزایا و کاربردهای آن بگویید. برای مثال اگر رستورانی دارید که غدای سالم و ارگانیک را به مشتری عرضه می‌کند، در شبکه های اجتماعی از مزایای مصرف غذای ارگانیک و مضرات غذاهایی مانند فست‌فود ها اطلاع‌رسانی کنید.

بازاریابی محتوایی را به کار ببرید

بلاگ ، محتواهای ویدیویی و اینفوگرافیک ها قلمرو برند شما را نمایش می‌دهند. هزینه های مرتبط با بازاریابی محتوایی تنها در صورتی بر شما تحمیل می‌شود که شما آن را برون‌سپاری کنید و یا اگر محتوای خود را با پلتفرم‌های هزینه‌دار، ارتقا دهید.

نقد و بررسی ها را به نمایش بگذارید

آن‌چه دیگران در مورد برند شما می گویند، حداقل به اندازه آن‌چه که شما در مورد خودتان می‌گویید، مهم است. به همین دلیل ضروری است که برند شما در شبکه های اجتماعی و هر جای دیگری که کسب و کار شما در آن قرار دارد، بررسی شود. هنگامی که به شهرت می‌رسیم، یکی از اصول کلیدی این است که آگاه و مشغول به کار باشیم. اگر شکایت یا بازخورد های منفی را دریافت می کنید، آرام باشید و بهترین کار را برای اصلاح وضعیت انجام دهید.

نظرات و نقد و بررسی مشتریان

قرار دادن نظرات در وب سایت شما، راهی ساده و قدرتمند برای برندسازی است. همچنین نقد و بررسی مشتریان هم بسیار مفید هستند. این مربوط به هر مدل کسب و کار نیست. با این حال، اگر خدمات دارید، با مشتریان ارتباط برقرار کنید و بپرسید که آیا آنها مایل به اشتراک گذاری تجربه همراهی با برند شما هستند؟

 

اینفلوئنسر ها را به کار بگیرید.

هنگامی که اینفلوئنسرها در صنعت شما فعالیت می‌کنند، تصویر و اعتبار آ‌‌‌ن‌ها می تواند منبع جذابی برای برند سازی شما باشد. این یک روش رایگان نیست و می تواند یکی از راه های پر هزینه برای برند سازی باشد. با این حال، شما می توانید در یک سطح متوسط، با اینفلوئنسر‌هایی که کمتر معروف هستند شروع کنید. اطمینان حاصل کنید که شما به اینفلوئنسرهایی که مناسب برند شما هستند دسترسی پیدا کنید.

 

اینها نمونه هایی از تکنیک های اقتصادی برند سازی هستند که هر شرکتی می‌تواند از آن استفاده کند. هزینه‌های این استراتژی ها بسته به رویکرد شما متفاوت است. نکته مهم این است که به یاد داشته‌باشید که می‌توانید با بودجه کم شروع به  برند سازی کنید.  با هدف قرار دادن مخاطبان مناسب و ایجاد محتوای مستمر و متمایز می توانید یک برند قوی با استفاده از استراتژی های به صرفه  و کم هزینه ایجاد کنید.