راهنمای هویت حسی برند / سازمان

راهنمای هویت سازمان یا برند چیست؟

ابزاری استراتژیک، جهت نمایش تصویر (و ادراک) یکپارچه از برند است که تمایز و تشخیص پذیری برند را توسط حواس پنجگانه انسان (بخصوص دیداری و شنیداری) بالا خواهد برد.

 مجموعه ای از باید ها و نباید های  فنی و مهندسی است است که به صورت یک استاندارد باید در هرگونه محصول و محتوا رعایت گردد. مجموعه ی این استانداردها، یک خط مشی برای برند می سازد و این خط مشی فضای حسی ساخته شده برای برند را اصالت بخشیده و پایدار، قانونمند و مقدس می نماید.

چرا هر صاحب برندی باید (حداقل) یک برند بوک داشته باشد؟

 

دلایل متعددی  بر لزوم وجود برند بوک مطرح است، اما اجازه بدهید با مثال توضیح دهیم. چندی پیش خانمی آلبوم خانوادگی خود را برای مهمانان باز کرد اما پیش از آنکه صفحه ی دوم دیده شود، آلبوم را بست و اجازه ی دیدن تصاویر قدیمی را به مهمانان نداد! چرا؟ احتمالا بخاطر لباسهای گشاد و از مد رفته ی سالهای گذشته، یا بخاطر بینی اش که تنها دو سال از عمل آن می گذرد؛ بخاطر آرایش های عجیب و غریب سالهای گذشته؛ یا بخاطر جوشهای دوران نوجوانی اش و … قطعا او احساس بدی از دیده شدنش در آن شرایط را داشته است! اما چرا؟ حال اگر شما صاحب برندی باشید و در گوگل تصویر لوگوی خود را سرچ کنید، و هر تصویر را با رنگ و فرم متفاوت با دیگری ببینید احتمالا حس همان خانم را خواهید داشت که در هر جا به یک شکل و رنگ دیده شده است و حتما نتایج این جستجو عدم وجود نظم و وحدت رویه در سازمان او را به مخاطبان القاء می کند.

 

پس برای ایجاد ثبات در ارائه تصویر برند حتما باید قانون و استانداردی وجود داشته باشد. و این لزوم وجود برند بوک را اثبات می کند. نکته ی دیگر آنکه برند بوک کسب و کار کوچک و بزرگ بر اساس سیستم مدیریت دانش، “راهنمای هویت برند” تمام محفوظات حسی یک برند است، حال اگر کارمندان بخشهای مختلف یک سازمان دچار تغییر و یا جابجایی شوند، سلایق مختلف رویه برند را بر هم نخواهد زد، هرچند خلاقیت ها در چارچوب این سند پذیرفته و مقبول است. هر مخاطب در مواجه با یک برند می تواند ادراک منحصربفرد و متفاوت خود را داشته باشد.  اما برای صاحب برند مهم این است که تا حد امکان آن ادراکی و احساسی را که برنامه ریزی نموده به مخاطبان خود القاء نماید.

انواع راهنمای هویت برند

راهنمای هویت برند
Brand Identity Guideline

کتاب مفصل و بسیار فنی که در خصوص نحوه ی استفاده از عناصر برند و نحوه نمایش برند در تمام محتواها و محصولات بر پایه مفاهیم محاسباتی و مهندسی است که مناسب استفاده برای تیمها و واحد های بازاریابی، محصول، خلاقیت هنری و شرکای اصلی می باشد.

راهنمای برند
Brand Guideline

کتابیست که در واقع ترکیبی از برند بوک و راهنمای هویت برند است. راهنمای برند نه آنقدر فنی است که صرفا مختص به متخصصین باشد و نه آنقدر خلاصه و کلی که مناسب تمام کارمندان باشد.  در این مجموعه فلسفه ی برند توسط رفتار و عناصر برند تبیین می شود.

برند بوک
Brand Book

یک سند خلاصه شده از موقعیت تجاری برند، ارزشها، اهداف، ماموریت ها، عناصر حسی، داستان و تاریخچه ی برند که مناسب استفاده توسط کارمندان عادی شرکت است.

سرفصل های برند بوک (و راهنمای هویت برند)

  • نمایش نمونه های غیر قابل قبول  در اجرای لوگوی شرکت
  • طراحی واحد در اوراق اداری و ابزارهای تبلیغاتی به زبان های مختلف
  • مشخص نمودن فونت های سازمانی فارسی و لاتین مورد استفاده در محتواها و مکاتبات.
  • مشخص نمودن چارچوب کامل تبلیغات چاپی
  • ساختار بخشی به طراحی بسته بندی یا ظاهر محصول
  • ساختار بخشی به هویت فضای خدمت همچون فروشگاه ها و رستوران ها
  • نحوه نمایش برند در مواجهه با سایر برند ها
  • و…
  • سیر تحول و تغییر لوگو
  • مشخص نمودن، بازنگری و یکسان سازی رنگ های سازمانی
  • بیان قواعد هندسی لوگو به همراه فواصل استاندارد و حریم آن
  • باید ها و نباید های نمایش نشانه در ابعاد، رنگها و زمینه های مختلف
  • نحوه قرارگیری لوگو در تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات محیطی و تبلیغات دیجیتال
  • طراحی فضای گرافیکی برند و نحوه استفاده از آن
  • نمایش طراحی و بیان عناصر برند در حالات و فضاهای مختلف
  • مشخص ساختن چارچوب های رابط کاربری در کلیه نقاط تماس دیجیتال
  • نحوه قرار گیری لوگو در، اوراق اداری، هدایای تبلیغاتی، برگ های رسمی و نظایر آن

 

مخاطبان کتاب برند

شرکت های همکار

هنگامی که با یک آژانس تبلیغاتی و یا یک شرکت همکار قرارداد یا تفاهم کاری دارید؛ برند بوک به عنوان یک پلیس و یک مشاور از برند شما در هنگامی ایده پردازی ها و خلق آثار محافظت می کنند.

طراحان تبلیغاتی و محصول

هنگامی که یک گرافیست در حال طراحی یک بیلبورد یا هر طرح دیگریست باید الزاماتی را که در برند بوک وجود دارد را مطالعه نموده و در کار خود رعایت کند.

مدیران سازمان

هنگامی که مدیر بازاریابی میخواهد یک کمپین بازاریابی برگزار کند، باید یک چارچوب برای مفاهیم انتقالی داشته باشد،

کارمندان

کارمندان بخشهای مختلف سازمان همواره برای اسناد و ارائه های خود نیازمند چارچوبها و محتواهای خاص در همه ی زمینه ها-اعم از تصویر،ساختار، لحن، لوگو، پس زمینه و…- هستند که برند بوک می تواند این نیاز را مرتفع نماید. همچنین برای جامعه پذیری کارمندان جدید الورود مطالعه برندبوک توصیه می شود.

مراحل تدوین راهنمای هویت برند (یا برند بوک) در بنمای چگونه است؟

توافق بر روی نحوه همکاری، زمان بندی، دستاوردها و تخمین هزینه ها صورت می گیرد.

پیشنهاد های بنمای در موضوعات مختلف راهنمای هویت برند مطرح خواهد شد.

بررسی فضای کسب و کار و برند رقبای داخلی و بین المللی

در ابتدا درخواست ها، مسائل و مفاهیم کلی و مشکلات از کارفرما دریافت خواهد شد

برند بوک هیچوقت کنار گذاشته نخواهد شد، و البته هیچ وقت هم محتوای ثابتی نخواهد داشت. چرا که بر اساس نیازها باید محتوای آن اصلاح گردد و یا تغییرات عمده در آن داده شود، ولی پس از تدوین و تصویب و جاری شدن آن در یک سازمان، استفاده از آن و رعایت چارچوبهای آن الزامی خواهد بود، چرا که تصویر درونی و بیرونی یک سازمان را برای مخاطبان مختلف آن یکپارچه و زیبا به نمایش می گذارد. برند بوک هر سازمان، کتاب مقدس آن سازمان است.

برند بوک؛ کتاب مقدس!

بنمای؛ بهترین نمایش هر آنچه دیدنی است!